Welkom in de Creator Economy


Terwijl influencer marketing een steeds volwassener vakgebied wordt, is een nieuwe ontwikkeling in aantocht. De ‘Creator Economy’ heeft steeds grotere impact op de manier waarop merken en influencers met elkaar samenwerken. We lichten graag een tipje van de sluier toe over wat de Creator Economy precies is.


Web 2.0 en de geboorte van de Creator
In de jaren ‘90 begon het internet eendimensionaal: een bibliotheek waarin men alles wat ze wilden weten, kon opzoeken. Eind jaren ‘00 maakten forums en sociale media zoals MySpace, Hyves en later natuurlijk Facebook hun opkomst. Het internet was niet langer enkel een plek om content te consumeren, maar het werd ook een plek waarin het voor iedereen mogelijk was om zelf content te uploaden. Deze tweedimensionale ontwikkeling (read+write) wordt ook wel Web 2.0 genoemd. Plotseling was iedereen een creator.

In de jaren ‘10 groeide social media onverminderd hard door. Algoritmes werden essentieel om de user experience te waarborgen. Het gevolg: adverteerders zagen hun organisch bereik verdampen en parallel daaraan ontstond de eerste big wave aan creators die erin slaagden om grote fanbases te vergaren. Influencer marketing was geboren en tot op de dag van vandaag verzilveren creators hun bereik door advertentie inkomsten en partnerships met merken aan te gaan.

De ‘Creator Economy’ verandert hoe influencers en merken de komende jaren samenwerken.
Momenteel ontplooien steeds meer creators nieuwe en meer ondernemende manieren om hun autoriteit te verzilveren. Deze volgende stap voor de industrie komt momenteel in stroomversnelling door de volgende ontwikkelingen:

  1. Nieuwe tools en platforms

    Nieuwe technologie biedt de oplossing voor creators om minder afhankelijk te worden van de tech giants Google en Meta, bijvoorbeeld door exclusieve content achter een paywall aan te bieden via Patreon, Substack, of via podcasts achter de paywall. Het draait met deze ontwikkeling niet langer om de kwantiteit van de fanbase, maar de kwaliteit van een (veel kleiner) deel fans. Hoeveel betalende fans heb je immers maandelijks nodig om rond te komen?

  2. Donaties

    Platforms als Twitch en TikTok werken al langer met donatie mogelijkheden voor creators. Deze direct-to-consumer transacties zijn voor het gros van de streamers op Twitch de primaire bron van inkomsten.

  3. Ondernemerschap en social commerce

    Met de dagelijks groeiende mogelijkheden op het gebied van social commerce, worden creators niet alleen in staat gesteld om producten of diensten van adverteerders te promoten, maar is het voor hen ook eenvoudig om hun eigen producten of diensten in de markt te zetten. Zo hebben toonaangevende beauty influencers Anna Nooshin en NikkieTutorials, en Kaj Gorgels inmiddels respectievelijk hun eigen b en noodles merk in de markt gezet, en heeft Rachel Siwaletti (de Huismuts) zelfs haar eigen vakantiepark geopend.

Het gevolg? Het veranderende verdienmodel van influencers heeft vanzelfsprekend impact op de manier waarop zij met merken samenwerken. We gaan van kwantiteit naar kwaliteit: de grote hoeveelheid vluchtige brand partnerships maken plaats voor meer strategische en langere termijn partnerships. Voor de adverteerder ontstaan er nieuwe kansen om deze samenwerkingen veel ondernemender in te steken. Het samen creëren van waarde die verder gaat dan de welbekende likes en clicks.

Wereldwijd wordt de omvang van de Creator Economy geschat op €100 miljard. Ter vergelijking, de influencer marketing industrie is wereldwijd geschat op ca. €14 miljard. Storyboard doet momenteel onderzoek naar de Creator Economy in Nederland.


Heb je een vraag of awesome idee? Neem gerust even contact met contact met ons op via hello@storyboard-agency.com

Vorige
Vorige

De invloed van de Creator Economy op influencer marketing

Volgende
Volgende

De Evolutie van Influencer Marketing