De invloed van de Creator Economy op influencer marketing


Door de groei van de Creator Economy zal de manier waarop influencers en merken samenwerken de komende tijd in een hoog tempo veranderen. 

Hold up – de Creator Economy!? Hoe zat dit ook alweer. Een Creator is iemand met een mate van bekendheid/invloed die afstamt van het publiceren van content op digitale kanalen. De Creator Economy is het financiële ecosysteem dat rondom deze professionele contentmakers aan het ontstaan is: van (social)mediakanalen, brand partnerships, donaties, betalende abonnees, merchandise en zelfs eigen productlijnen.

De groei van de Creator Economy gaat hand in hand met hoe het medialandschap de afgelopen jaren steeds meer gefragmenteerd is geraakt. Eric Freytag van Streamlabs beschrijft dit treffend: "Rather than ten TV shows consumed by billions of people, we now have hundreds of millions of shows that cater to billions of people.” Mensen kijken, lezen en luisteren digitale content op veel meer verschillende plekken dan de ‘klassieke’ social mediakanalen. Er zijn naast de bekende Creator-kanalen zoals Facebook, Instagram, Youtube en Tiktok ook tal van paywall kanalen in opkomst. Denk hierbij aan Patreon, Substack of dichter bij huis, het onlangs gelanceerde podcastplatform Podimo.

Het resultaat? Zowel Creators als consumenten verspreiden zich over steeds meer verschillende kanalen. Het gevolg is dat er voor merken en adverteerders evenredig veel meer manieren aan het ontstaan zijn waarop zij met Creators kunnen samenwerken. Voor een Podcast creator en zijn/haar community gelden vanzelfsprekend heel andere spelregels dan in gesponsorde video’s op YouTube of Instagram. De Backstage Podcast, gehost door Dennis Weening, wij voor onze klant Jack Daniel’s aan meewerken is hier een mooi voorbeeld van.

“To be a successful creator you don’t need millions.” - Kevin Kelly

De Creator Economy versnelt de opkomst van nieuwe platformen en economische modellen voor zowel adverteerders als creators en influencers. Als er één artikel rondom de Creator Economy is dat je echt gelezen moet hebben dan is het “1.000 True Fans” van Kevin Kelly. Kelly is de oorspronkelijke hoofdredacteur van het tech-tijdschrift Wired en publiceerde al in 2008(!) over een concept dat pas jaren later een belangrijke hoeksteen van de Creator Economy zou worden. Hij schreef:“To be a successful creator you don’t need millions. You don’t need millions of dollars or millions of customers, millions of clients or millions of fans. To make a living as a craftsperson, photographer, musician, designer, author, animator, app maker, entrepreneur, or inventor you need only thousands of true fans.”

CREATOR ECONOMY WHITEPAPER

Storyboard doet onderzoek naar de Creator Economy in Nederland. Wil je onze whitepaper als eerste ontvangen? Of meer weten over welke kansen de Creator Economy voor jouw merk of organisatie biedt? Stuur ons dan hier een berichtje.

— Storyboard Agency, Agency for the Creator Economy

Vorige
Vorige

We deden grootschalig onderzoek naar influencer marketing in Nederland

Volgende
Volgende

Welkom in de Creator Economy