De Evolutie van Influencer Marketing

 
 

Influencer marketing heeft de afgelopen jaren een enorme vlucht genomen. In de beginjaren werd er gesproken van een cowboy markt met een gebrek aan regulering. Om precies die reden startte twee jaar geleden de missie van Martijn de Kemp, oprichter van Storyboard, om de Nederlandse Influencer Marketing industrie te professionaliseren.

Na veel gesprekken met industrie leiders werd in de DDMA de ideale partner gevonden.

Partijen waaronder het Rode Kruis Nederland, Talpa, VodafoneZiggo en Vertigo 6 - Marketing & PR sloten zich aan om samen te werken aan de toekomst van dit vakgebied. Martijn is als voorzitter van deze commissie sindsdien veelvuldig in contact met overheidsinstanties als het ACM, Inspectie SZW en het Commissariaat voor de Media.

Laatstgenoemde, het CvdM, heeft vorige week de beleidsregels gepubliceerd in relatie tot de toepassing van de Europese mediawet. Het resultaat is dat er voor influencers meer dan 500.000 nieuwe regels gelden.

We kunnen concluderen dat influencer marketing de afgelopen jaren van vrijwel geen regels naar een overvloed aan regels is geëvolueerd. Wil je meer weten over wat dit betekent voor jezelf, je campagnes of je klanten? Om als influencer, bureaus of adverteerder wegwijs te blijven in al deze regelgeving hebben we een informatieve website, influencerregels.com, in het leven geroepen. Op deze voorlichtingswebsite vind je alle regels voor (grote en kleine) influencers op één plek, in simpele taal uitgelegd.

 
 
Vorige
Vorige

Welkom in de Creator Economy