We deden grootschalig onderzoek naar influencer marketing in Nederland


Ruim tweederde Nederlanders koopt jaarlijks bewust een product na een aanbeveling van een influencer.

Influencer Marketing is niet meer weg te denken uit de toolkit van de moderne marketeer. Uit internationale data blijkt dat deze industrie jaarlijks met 30% groeit. Maar hoe gaat het eigenlijk met influencer marketing in Nederland? Storyboard deed er onderzoek naar.

We hebben meer dan duizend consumenten de hemd van het lijf gevraagd over de mate waarop hun media-, en koopgedrag wordt beïnvloed door influencers. In het grootschalige onderzoek wordt onder andere duidelijk dat de Nederlandse consument gezamenlijk jaarlijks 850 miljoen euro uitgeven aan producten of diensten die door influencers worden aangeprijsd.

Groot onder Gen-Z

Wat voor velen niet als een verrassing zal komen is dat influencers niet meer uit de feeds van onze social media apps weg te denken zijn. Zeker onder jongeren en jong-volwassenen niet, 75% van de Nederlandse Gen Z’ers tussen de 18-25 jaar volgt minimaal één influencer. De kans dat Enzo Knol daar onder valt lijkt groter dan normaal. Storyboard beschikt namelijk over een lijst met de influencers die het meest top of mind zijn en van alle influencers in Nederland staat Enzo op nummer 1.

Martijn de Kemp, founder van Storyboard en voorzitter van de DDMA Commissie Influencer Marketing vertelt dat onderbuikgevoel vaak de boventoon heeft in deze industrie. ‘Om die reden hebben we ruim twee jaar geleden onderzoeksproduct SIA. (kort voor Scientific Influencer Analysis) geïntroduceerd. Hiermee stellen we adverteerders in staat om belangrijke beslissingen zoals de keuze voor influencers, concepten en het effect van een campagne door consumentenonderzoek te laten valideren. Het idee voor een marktbreed onderzoek naar influencer marketing in Nederland is geboren vanuit onze ambitie om niet alleen onze klanten, maar de gehele branche te versnellen en te professionaliseren.’

We helpen marketeers aan consumentendata om belangrijke beslissingen, zoals de keuze voor influencers of het effect van een campagne, te kunnen onderbouwen.” - Martijn de Kemp

Tweederde van alle social media gebruikers wordt bewust beïnvloed

In het onderzoek is ook gekeken naar het effect van influencer marketing op aankoopgedrag. Ruim tweederde van de Nederlandse social mediagebruiker tussen de 18 en 65 koopt namelijk wel eens een product of dienst dat door een influencer wordt aanbevolen.

De nieuwe economie

Tevens is in het onderzoek een duidelijke nieuwe trend te zien; influencers hoeven al lang niet meer alleen andere merken aan te prijzen om zelf rond te kunnen komen. In het onderzoek wordt stilgestaan bij deze zogenaamde Creator Economy, wat draait om invloedrijke creators die hun eigen producten of diensten in de markt zetten. 

In oktober 2022 heeft Storyboard Agency grootschalig onderzoek omtrent influencer marketing in Nederland gedaan. Het hoofddoel van de studie is om inzicht te verkrijgen over de feitelijke staat van de Nederlandse markt en adverteerders inzicht te bieden. Voor dit onderzoek zijn in oktober 2022 meer dan 1000 Nederlanders van 18 jaar en ouder gevraagd naar verschillende aspecten van Influencer Marketing. Het onderzoek en de meting zijn is uitgevoerd conform de vereiste onderzoeksrichtlijnen. De resultaten zijn representatief voor de Nederlandse populatie van 18 jaar en ouder.


Storyboard bereidt momenteel een vervolgonderzoek voor over de ‘Creator Economy’.

— With love, STORYBOARD

Vorige
Vorige

Storyboard aan de slag voor personal care merken Unilever.

Volgende
Volgende

De invloed van de Creator Economy op influencer marketing