Social media in 2019: wat zijn de verwachtingen

Het einde van het jaar komt in zicht. Maar waar moet je als marketeer rekening mee houden in 2019? Wij delen onze verwachtingen.

Technologische ontwikkelingen 
Augmented reality is door de diepere integratie in moderne smartphones als de iPhone X en XS, terug van weggeweest. In 2019 zullen meer consumenten en marketeers hier gebruik van maken, want het biedt mooie kansen. Zo maakt deze technologie het bijvoorbeeld voor retailers mogelijk om de online winkelbeleving van consumenten te versterken, en conversie te verhogen. 

Ook zal voice zich in 2019 verder ontwikkelen. Amazon Alexa, Google Home en de Apple HomePod zorgen voor een enorme opmars. Daarnaast lijken Podcasts eindelijk hun doorbraak te maken, wordt WhatsApp voice messaging steeds meer gebruikt en maken ook social kanalen als LinkedIn en Instagram gebruik van voice. 

Video, video en nóg meer video 
We zagen het de afgelopen jaren al: online video wordt steeds dominanter. Dit zal ik 2019 niet anders zijn. Sterker nog, de verwachting is dat er dit jaar meer uren worden besteed aan het kijken van online video, dan televisie. Uit onderzoek blijkt bovendien dat video in 2019 verantwoordelijk is voor 80% van het totale internetverkeer. Merken gaan hier natuurlijk op inspelen. Want waar de consument is, willen merken ook zijn. Het is dan ook geen verrassing dat twee op de drie marketeers verwachten dat video in de nabije toekomst het grootste deel van hun content zal uitmaken. 

Video zal in 2019 daarom alleen maar verder groeien, in alle vormen en maten: van snappy, verticale Stories tot video met meer diepgang op kanalen als YouTube en IGTV. 

Transparantie als antwoord
2018 was op het gebied van privacy een veelbewogen jaar. Het was het jaar van de privacyschandalen, en tegelijkertijd het jaar van de nieuwe wet- en regelgeving om de privacy te beschermen. Alle ophef in 2018 heeft ervoor gezorgd dat zowel consumenten als merken angstig zijn geworden en in 2019 voorzichtiger zullen zijn. 

Ook de social kanalen zullen hierop in moeten spelen om gebruikers aan zich te binden. Facebook deed dit in 2018 al door consumenten inzicht te geven in de advertenties die een merk heeft geplaatst. We verwachten dat in 2019 meer van dit soort veranderingen gaan plaatsvinden om transparantie te verhogen en op die manier het vertrouwen van de gebruiker te winnen. 

Nieuwe generaties op social media 
Screenagers, Digital Natives, Digitieners, Youngsters, oftewel: Generatie Z. Ze worden nog vaak gezien als kinderen, maar zijn allang zo jong niet meer. Deze generatie, geboren tussen 1995 en 2010, is nu tussen de 8 en 23 jaar oud. Ze spelen dus niet meer allemaal in de zandbak. Sterker nog: de bovenlaag van Generatie Z studeert, woont op zichzelf of is zelfs al aan het werk. En dat betekent automatisch dat zij een interessante doelgroep zijn voor marketeers. Én een lastige. Als merk moet je het komende jaar je marketingactiviteiten aanpassen om Generatie Z te bereiken. We verwachten dat er meer events, pop-up stores en andere unieke marketingactiviteiten komen, want dat is voor deze generatie interessant om te delen op social media. 

Purpose Marketing 
‘Snackable content’ was een van de toverwoorden van 2018. Maar na een periode van ‘content snacken’ en ongecontroleerd klikken komt er in 2019 een tegenbeweging. Jonge generaties staan steeds bewuster in het leven en zullen zich ook meer committeren aan merken die naast hun gebruikelijke merkdoelstellingen ook een duurzaam of ander betekenisvol doel nastreven. 

Kortom, geen schokkende verwachtingen voor 2019, maar wel een jaar waarin er nog meer focus zal liggen op de kwaliteit, authenticiteit en transparantie op het gebied van content op social media.